Wednesday, November 12, 2008

BAGAIMANA MENGATASI SIFAT MALAS; The different between WINNERS and LOSERS!

Assalaamualaikum...

Menjawab pertanyaan Syarafi dari teknik Kuantan dalam shoutbox di blog saya hari ni tentang isu macam mana nak atasi rasa malas tu sebenarnya bukan sedikit yang alami benda ni. Bukan juga di Malaysia malah diseluruh dunia.. bukan juga pelajar malah juga orang yang dah bekerja, bos mahupun kuli, si alim mahupun si jahil, si baik mahupun si jahat, isteri atau suami, malah orang tua atau budak2 juga alami benda ni. Namun ulamak banyak membincangkan tentang antara cara2 untuk mengatasi rasa malas ini. Kajian oleh pakar psikologi juga banyak tentang isu malas ni.

Kesimpulannya malas ni adalah penyakit jiwa atau penyakit hati yang berkait rapat dengan beberapa faktor merangkumi genetik, biologi dan kesihatan, faktor pemakanan, sistem hidup dan pendidikan, persekitaran, cuaca dan suhu dan macam2 lagi. Kajian yang saya sendiri buat bersama pakar UM pada tahun 2003 menunjukkan sifat malas ini sendiri berkait rapat juga dengan amalan kerohanian dan keimanan serta takwa kepada Allah. Untuk mengatasi rasa malas ini pertamanya kita kena paham tidak semua rasa malas itu tidak bagus. Kadang2 kita sendiri tetiba jadi malas untuk lakukan sesuatu.

Rasa malas itu kadang2 juga pertolongan dari Allah untuk mengelakkan kita dari melakukan sesuatu yang boleh membawa bencana kepada diri. Namun malas yang berpanjangan dalam hal-hal kebaikan adalah sesuatu yang tidak diinginkan kerana itulah bezanya antara the winners and the losers. Untuk mula mengatasi malas dalam kes yang sebegini saya ambil beberapa tips dari tulisan para ulamak, hasil kajian saya dan juga melalui pembacaaan yang saya lakukan sendiri.


1. Ambil Wudhuk

Wudhuk atau air sembahyang didapati antara cara berkesan untuk menghilangkan rasa malas. Kajian juga menunjukkan orang yang selalu lekat air sembahyang akan lebih sihat serta gembira iaitu menggambarkan kesimbangan psikologi (psychological balance) dan juga biologi. Namun dalam keadaan dunia hari ni yang begitu bebas sosialnya serta makanan yang pelbagai resipe adalah sukar untuk kita menjaga air sembahyang ni. Tapi ianya tidak mustahil.

Dalam kajian saya dulu kami mendapati sebilangan besar pelajar fakulti pengajian islam UM yang jaga wudhuk memperolehi keputusan peperiksaan yang begitu cemerlang serta juga aktif dalam kerja2 kebajikan mencerminkan kurangnya sifat malas dalam diri mereka untuk berbuat sesuatu kebaikan. Wudhuk atau sembahyang memberikan seseorang individu itu satu kesegaran. Malah dikatakan juga malas berpunca dari mandi junub yang tidak sah. Ramai yang sering tidak mengambil kisah soal mandi junub ini malah mungkin ada yang tidak mandi langsung. Mandi wajib atau mandi junub ini menjadikan seseorang individu itu suci seterusnya membolehkan sepenuhnya kerahmatan dan hidayah Allah mendampingi kita. Sewaktu nabi di israk mikrajpun antara perempuan yang dilihat disiksa adalah prempuan yang keluar rumah dalam keadaan tidak suci.


2. Muzik dan bunyian

Cara seterusnya sedikit memberikan kontroversi terutama bagi mereka yang tidak bersetuju dengan penggunaan muzik dan bunyian untuk mengatasi rasa malas. Namun mengikut kajian, muzik mampu mengubah mood. Drama swasta atau movie kalau takde background sound rasanya tidaklah sebest yang kita tengok. Cerita jangan pandang belakang tidaklah se takut yang kita tengok kalau takde background muzik. So, pemilihan muzik yang tepat, contohnya lagu2 yang memberangsangkan kita, lagu2 yang kita suka, boleh memberikan kita satu anjakan untuk mengatasi rasa malas ini. Ada yang suka muzik2 tanpa lirik seperti richard clyderman, kitaro, enigma dsbg. Saya sendiri pada waktu2 tertentu menggunakan muzik2 ini untuk memberikan anjakan dalam mood kerja. Walau apapun di dapati kesan dari bantuan bunyi ini samada muzik, ayat quran, radio atau sebagainya mampu membantu rasa malas.

Sejauh mana ianya dapat membantu terpulang kepada kita sendiri untuk melihat kesannya. Ada yang terleka dengan muzik dan bunyian ini bukannya membantu mengatasi malas tetapi jadi lagi malas. Maka muzik atau bunyian tersebut pastinya tidak relevan... kena cari bunyian, atau muzik lain. Mungkin bukan muzik tetapi bunyi suara orang berceramah berupa kaset atau CD yang dipasang setiap kali rasa malas. Ada juga yang perlukan video tentang kemiskinan di Iraq, kekejaman di Palestine dan Ambon untuk dijadikan cara mengatasi rasa malas. Apa2pun terpulanglah kepada anda semua ya... Saya tengah siapkan podcasting untuk dimuatkan di website saya untuk mereka yang memerlukan. Anda boleh download ke ipod bila dah siap nanti... boleh tengok kerana insyaAllah dia boleh inspires kita semua...


3. Solat

Solat adalah antara perkara yang sering kita lupa dalam membincangkan permasalahan kita seharian. Dalam seharian kehidupan kita... macam2 masalah kita hadapi tetapi cara penyelesaiannya seringkali bukan solat yang jadi pilihan utama. Solat adalah merupakan penyelesai segala masalah. Dalam solat itulah kita sujud memohon pertolongan Allah. Kita merendahkan diri, kita memohon ampun dan kita redha... kita berserah dan pasrah... kita memohon petunjuk ... kita mengadu.. kita menangis ... merayu kepada yang PENCIPTA. Disitulah penyelesaian yang utama termasuk dalam mengatasi rasa malas. Masalahnya nak solatpun malas ... huhuhu... macam mana ni..? heheeheh...

Kita kenalah ajar benda ni. Asal malas je terus ambil wudhuk dan solat.. asal ada masalah je terus ambil wuhuk dan solat... lepas tu baru fikir what to do next ... insyaAllah... dengan mengadu dan memohon dari Allah maka petunjuk akan datang... rasa malas atau apa sahaja masalah dapat diselesaikan. Untuk membolehkan kita solat dan tidak malas .. ianya berkait rapat dengan banyak faktor antaranya di ceritakan seterusnya dalam langkah yang berikut.


4. Pastikan anda dikelilingi orang yang positif

Bila anda dikelilingi orang yang positif, orang yang suka solat dan sebagainya maka anda juga pasti akan jadi positif dan seperti mereka juga. Bila anda jauh dari orang2 yang begini maka jiwa anda akan jadi kosong dari roh hidayah dan kekuatan spiritual yang genuine. Sebab itulah anda jadi malas nak belajar, nak kerja dan malas nak buat apa saje benda baik. Perhatikan... benda tak baik rajin pulak nak buat .. kerana apa? Kerana anda jauh dari kebaikan. So... bentuklah satu persekitaran agar anda sentiasa dekat dengan orang2 yang positif seperti orang yg cintakan ilmu, orang yang cakap benda elok2 (lidah mereka bukannya selalu mencarut), orang yang jaga solat, orang yang baik dengan parents dsbg.

Bila anda rapatkan diri dengan mereka maka roh hidayah itu akan juga kena tempias pada anda dan anda juga akan jadi rajin seperti mereka. Daya tahan diri anda melawan nafsu jahat, melawan sifat malas dan apa saje sifat negative akan jadi lebih kuat seterusnya tanpa anda sedar anda telahpun menjadi seorang insan yang hebat... anda telah berjaya mengatasi rasa malas anda !! Saya masih ingat sewaktu belajar di Universiti dulu, sewaktu group assignment tiada sesiapapun yang hendak ambil saya masuk jadi group assignment member mereka. Maklumlah, saya ni pakai long sleeve everyday ber tali leher everyday jugak. Apa lagi... kena kutuklaa habis2san dengan classmate.

Dalam kelas pulak saya selalu duduk depan ... Apa lagi saya jadi mangsa kutukan ramai classmates. Saya pakai long sleeve bertali leher sebab memudahkan urusan saya untuk keluar masuk pejabat HEP dan juga bilik naib chanselor. Sebagai pemimpin pelajar urusan di pejabat pentadbiran memang banyak. Saya pulak berkaki palsu so sukar untuk berjalan ulang alik ke bilik asrama tukar baju untuk ke bangunan pentadbiran. Maka akhirnya jadi satu kebiasaan saya berpakaian dan behave macam tu kat kelas dan menjadikan ramai classmate tak nak kawan sebab mereka lihat saya seperti bukan dari group mereka.

Saya dicop barua HEP dsbg. Namun dalam ramai2 yang mengutuk ada juga yang masih nak berkawan dengan saya walaupun mereka juga tak mampu nak tarik saya jadi group members assignment kami sebab ada ahli lain yang menentang. It's ok... (Thanks to Zaki Zaidee Laiden, Shahir Ahmad dll.) Bila tiba time presentation, semua group diberi masa 30 minit. Setiap group ada 6 orang so 5 minit sorang. Bila tiba giliran saya, oleh kerana saya sorang je takde group maka saya present sorang je lah... sepatutnya 30 minit je saya present sorang.. entah kenapa ramai sangat yang nak kenakan saya mereka tanya macam2 soalan nak kenakan saya. I am well prepared ... :)

Maka presentation 30 minit jadi 1 jam lebih... Infact, I manage to get A+ for that subject and 4.00 flat for that semester... Apa yang saya nak bagi tahu ialah bagaimana kekuatan mental yang saya perolehi itu datang... bagaimana saya mampu mengatasi rasa malas disaat saya down sebab orang buat macam2 kat saya... sebenarnya ialah kerana saya selalu didampingi oleh orang2 yang positif. Ketua pusat islam .. Ustaz Ridzwan kalau tak silap yang juga adalah setiausaha ABIM Malaysia masa tu adalah mentor saya .. sampaikan makan malam, sarapan pagipun selalu dengan dia... En. Saiun Sabtu sekarang ni pegawai khas timbalan Naib Chanselor juga naik motor dengan saya hampir setiap hari masa kat universiti.... Abang Hamid.. despatch kat fakulti .. orang miskin ada anak ramai tetapi dekat dengan Tuhan.. sentiasa jaga solat... adalah tempat saya mengadu bila ada masalah... orang2 yang positif ini adalah sumber bagaimana seseorang individu itu boleh mengatasi rasa malas mereka ...

Sekarang bila dah bekerja saya dikelilingi oleh ramai orang2 yang hebat2. Saya call mereka ataupun jumpa mereka walaupun saya penat setiap kali saya ke KL atau lalu di kawasan mereka. Saya singgah umah mereka, dekati keluarga mereka, saya berkawan dengan hati yan tulus ikhlas dengan mereka...Ianya sekadar memberikan kita motivasi, membentuk minda yang positif, rasa bangga dengan kejayaan orang lain dan berusaha memajukan diri, rasa kurangnya usaha kita jauhnya kita dengan Tuhan, rasa tak bersedianya kita nak mati, rasa perlunya kita sambung dan sambung belajar.. kita akhirnya TAK JADI MALAS. SENTIASA RAJIN...

Thanks to Latfy (The IT Genius - bespoke technologies)
Thanks to Che Din (Petronas Engineer Paka)
Thanks to Judin (Petronas Engineer Paka)
Thanks to Azhar Satar (HOD Enviromental Petronas Engineer Melaka)
Thanks to Padil (Non Destructive Testing Specialist)
Thanks to Mat bie / Hamzavi (Jutawan MAAKL JB)T
Thanks to Mat Jue (Jutawan IT Crystal Timur KB)

Thanks to my Father (Vision Scientist acting Rubber Tapper specialist)
Thanks to my mom (Domectic Engineer and Informal Education Specialist)
Thanks to..Thanks to...Many more .. tak tertulis banyak sangat...
Thanks to everybody yang selalu inspires me to achieve more .. to demolish SIFAT MALAS!!

-bersambung-



YM RAJA SHAMRI RAJA HUSIN
- Pakar Motivasi
http://abangraja.blogspot.com

4 comments:

Umi Rasyidah Rahmat said...

ok saya mula rasa bersemangat... syukran jadzillan.. :D

Unknown said...

Sgt berguna n memberi motivasi. Thx admin ;)

solehah said...

Admin, tumpang tanya.Bagaimana pula jika kita malas belajar sebab kita kurang minat dengan course yang kita ambil tu?tapi kita tahu kita kena teruskan juga.tapi setiap kali bjat kerja untuk tu, mesti rasa sangat malas nak buat.

amynorami.com said...

kipidap...dongibab..rasa bersemangat semula...